H επιστημονική ομάδα του τμήματος Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έχει φιλόδοξα σχέδια για υποβρύχιο αρχαιολογικό τουρισμό. Ένα μουσείο υποβρύχιων γλυπτών στο βυθό του Παγασητικού κόλπου πρόκειται να στηθεί και οι επισκέπτες θα βουτάνε στα 15 με 20 μέτρα κάτω από την θάλασσα για να θαυμάσουν τον Ιάσονα, τον Αχιλλέα, τους Αργοναύτες, τους Κένταυρους και άλλα εκθέματα του καινοτόμου ερευνητικού έργου «Ύφαλος Τέχνης» (project Art Reef).
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο συντονιστής αυτού του φιλόδοξου εγχειρήματος, Αλέξιος Λόλας, «αυτήν την ιδέα την έχω σκεφτεί εδώ και πολλά χρόνια, όταν είχα δει ένα υποβρύχιο μουσείο με γλυπτά από έναν καλλιτέχνη που το έχει κάνει στο Μεξικό. Ήταν κάτι συναρπαστικό και τότε σκέφτηκα να γίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Μαζί με τον επιστημονικό υπεύθυνο του έργου, καθηγητή Δημήτρη Βαφείδη, θελήσαμε να προχωρήσουμε στην εκτίμηση περιβαλλοντικών και κοινωνικο-οικονομικών επιδράσεων ενός θεματικού τεχνητού υφάλου.
Στόχος είναι να τοποθετηθεί σε αμμώδη βυθό που είναι έρημος, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, ένα υπόστρωμα για να αναπτυχθούν μικροοργανισμοί, να εγκατασταθούν σφουγγάρια, φύκια, αστερίες, να μπορούν να ζήσουν και ψάρια και να δημιουργηθεί μια βιοποικιλότητα. Με τον ύφαλο τέχνης, όπως το ονομάσαμε, επιδιώκουμε να συνδυάσουμε την τέχνη με την επιστήμη» τονίζει ο κ. Λόλας και διευκρινίζει ότι «θέλουμε να μελετήσουμε κατά πόσο θετικά επιδρά στο οικοσύστημα, αλλά και να μπορέσουμε να μελετήσουμε την επίδραση που θα έχει στην τοπική κοινωνία όσον αφορά στην ανάπτυξη, στον τουρισμό και γενικότερα στην τοπική οικονομία και να προωθήσουμε τον καταδυτικό τουρισμό στην Ελλάδα, καθώς βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο, είναι σχεδόν ανύπαρκτος».
Τα 100 γλυπτά θα τοποθετηθούν σε συγκεκριμένο σημείο του Παγασητικού και θα είναι εμπνευσμένα από τη μυθολογία που είναι συνυφασμένη με την περιοχή της Θεσσαλίας. Μάλιστα, έχουν ήδη γίνει οι πρώτες συνεννοήσεις με Θεσσαλούς καλλιτέχνες που θα φιλοτεχνήσουν τα αγάλματα σε ανθρώπινες διαστάσεις. «Τα γλυπτά αυτά δεν θα χρειάζονται συντήρηση, καθώς το υλικό τους θα είναι από τσιμέντο, θα τα τοποθετήσουμε στο βυθό κι από κει και πέρα αναλαμβάνει η φύση και συνεχίζει το έργο του καλλιτέχνη, καθώς θα πάνε επάνω να εγκατασταθούν φύκια, σφουγγάρια, αχινοί, αστερίες. Σε είκοσι χρόνια θα εξαφανιστεί η αρχική μορφή του γλυπτού, θα έχει αλλάξει, αλλά θα έχει μείνει η ιδέα», προσθέτει ο κ. Λόλας, ο οποίος εξηγεί ότι η διαδικασία πόντισής τους είναι χρονοβόρα, απαιτεί συγχρονισμό και λεπτούς χειρισμούς. «Αν καταφέρουμε να βάζουμε 3 με 4 αγάλματα την μέρα θα είμαστε ικανοποιημένοι», αναφέρει.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο συντονιστής αυτού του φιλόδοξου εγχειρήματος, Αλέξιος Λόλας, «αυτήν την ιδέα την έχω σκεφτεί εδώ και πολλά χρόνια, όταν είχα δει ένα υποβρύχιο μουσείο με γλυπτά από έναν καλλιτέχνη που το έχει κάνει στο Μεξικό. Ήταν κάτι συναρπαστικό και τότε σκέφτηκα να γίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Μαζί με τον επιστημονικό υπεύθυνο του έργου, καθηγητή Δημήτρη Βαφείδη, θελήσαμε να προχωρήσουμε στην εκτίμηση περιβαλλοντικών και κοινωνικο-οικονομικών επιδράσεων ενός θεματικού τεχνητού υφάλου.
Στόχος είναι να τοποθετηθεί σε αμμώδη βυθό που είναι έρημος, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, ένα υπόστρωμα για να αναπτυχθούν μικροοργανισμοί, να εγκατασταθούν σφουγγάρια, φύκια, αστερίες, να μπορούν να ζήσουν και ψάρια και να δημιουργηθεί μια βιοποικιλότητα. Με τον ύφαλο τέχνης, όπως το ονομάσαμε, επιδιώκουμε να συνδυάσουμε την τέχνη με την επιστήμη» τονίζει ο κ. Λόλας και διευκρινίζει ότι «θέλουμε να μελετήσουμε κατά πόσο θετικά επιδρά στο οικοσύστημα, αλλά και να μπορέσουμε να μελετήσουμε την επίδραση που θα έχει στην τοπική κοινωνία όσον αφορά στην ανάπτυξη, στον τουρισμό και γενικότερα στην τοπική οικονομία και να προωθήσουμε τον καταδυτικό τουρισμό στην Ελλάδα, καθώς βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο, είναι σχεδόν ανύπαρκτος».
Τα 100 γλυπτά θα τοποθετηθούν σε συγκεκριμένο σημείο του Παγασητικού και θα είναι εμπνευσμένα από τη μυθολογία που είναι συνυφασμένη με την περιοχή της Θεσσαλίας. Μάλιστα, έχουν ήδη γίνει οι πρώτες συνεννοήσεις με Θεσσαλούς καλλιτέχνες που θα φιλοτεχνήσουν τα αγάλματα σε ανθρώπινες διαστάσεις. «Τα γλυπτά αυτά δεν θα χρειάζονται συντήρηση, καθώς το υλικό τους θα είναι από τσιμέντο, θα τα τοποθετήσουμε στο βυθό κι από κει και πέρα αναλαμβάνει η φύση και συνεχίζει το έργο του καλλιτέχνη, καθώς θα πάνε επάνω να εγκατασταθούν φύκια, σφουγγάρια, αχινοί, αστερίες. Σε είκοσι χρόνια θα εξαφανιστεί η αρχική μορφή του γλυπτού, θα έχει αλλάξει, αλλά θα έχει μείνει η ιδέα», προσθέτει ο κ. Λόλας, ο οποίος εξηγεί ότι η διαδικασία πόντισής τους είναι χρονοβόρα, απαιτεί συγχρονισμό και λεπτούς χειρισμούς. «Αν καταφέρουμε να βάζουμε 3 με 4 αγάλματα την μέρα θα είμαστε ικανοποιημένοι», αναφέρει.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου